Reflektion – Näthandelns överlägsenhet jämfört vanliga butiker

sommar

Det har varit en av de varmaste och bästa somrarna på länge i Sverige och för mig har den varit extra trevlig då jag varit pappaledig och kunnat vara ute och leka varje dag. Eftersom jag då har varit ledig under sommaren har jag varit den som får göra de flesta ärendena i form av små inköp till stora inköp. Med mycket tid till förfogande har jag under visa dagar promenerat till någon lokal butik här i Stockholm för att försöka uträtta mitt ärende. Trots allt det kan ju vara trevligt att gå i en butik och få känna på en vara och framförallt få ta med sig den direkt hem?

Någonting jag har insett under sommaren är att det är inte alls trevligt att gå i de flesta vanliga butiker, finns undantag självklart. Här är mina pain points:

  1. Det jag söker finns inte i lager, möjligen finns den i någon av deras andra butiker (de ringer, jag väntar) som resulterar i att jag antingen får springa till nästa butik eller så “kanske” den kommer in om några dagar “vi vet inte säkert”
  2. Jag får vänta i kö på att få service.
  3. Servicen jag får på många ställen är ofta väldigt begränsad kunskapsmässigt och då är det riktiga fackhandlare vi pratar om.
  4. Om jag mot förmodar lyckas hitta den produkt jag söker tvingas jag nu med barnvagn och bära hem mina grejer ganska långt, det var ju en varm sommar så det blir lätt svettigt och tungt.

Efter de första gångerna jag stötte på motstånd och fick en mindre bra shopping upplevelse reflekterade jag inte så mycket över det men efter en stund var mönstret för mig uppenbart och jag fortsatte gå runt för att testa om det verkligen kunde vara så illa, och det var det verkligen.

För mig var det en klar skiljelinje mellan fysiska butiker som även har en betydande e-handel, dessa stod klart ut som bättre på alla punkter ovan. Framförallt service och kunskapsnivån om deras produkter.

Jag tänker inte berätta om alla negativa upplevelser och vilka butiker som jag tycker är sämst, däremot vill jag gärna passa på och berömma några butiker speciellt.

Först och främst Scandinavian Photo som har en butik på Norr Mälarstrand, många i personalen är otroligt kunniga och tar gärna långa utläggningar om varför en produkt är att föredra jämfört med en annan. Jag köpte en A3+ skrivare som är väldigt stor och omöjligt att få hem under armen med eller utan barnvagn. Jag hade nog lite tur men de erbjöd sig i varje fall att utan extra kostnad köra hem skrivaren till min dörr och gav med lite varierande fotopapper. Innan jag ens var hemma, vi var ju tvungna att stanna i mängder med lekparker på vägen hem, så stod skrivaren där. Jag har handlat ett antal gånger där tidigare och det är alltid bra även om det här var den absolut bästa upplevelsen.

Nästa på tur att få lite ros är Kjell & Company (som jag troligen besöker lite för ofta) jag hade inte Kjell top-of-mind när jag skulle köpa en inbyggnadsdimmer som en annan butik glömt att inkludera när jag köpte en ny kontakt (tack för det Byggfabriken, kommer inte tillbaka) så jag gick till två specialiserade lampbutiker runt St: Eriksplan / Fridhemsplan där igen av dessa hade det. På vägen tillbaka går jag förbi Kjell & Company, det som borde varit det självklara valet från början. Inte nog med att de hade de jag sökte de hade någonting som var bättre än de jag trodde jag skulle köpa och mycket billigare. Killen i kassan hade dessutom produkten själv och kunde väldigt ingående förklara specifika funktioner med den trådlösa dimmern. Om jag skall vara helt ärlig förstår jag inte hur det kommer sig att alla som jobbar på Kjell & Company är så otroligt kunniga, de är ofta väldigt unga (mestadels killar) men sitter ändå på otrolig detaljkunskap. Jag har aldrig någonsin blivit besviken på Kjell & Company när det gäller service och sen skadar de inte att de har en extremt bra prisbild. Jag säger inte de här efter ett eller två besök utan alldeles för många :)

När det kommer till barnkläder då, specifikt rengkläder så besökte jag över sju butiker utan att hitta en regnjacka i rätt storlek. Jag vart lite manisk för att försöka hitta den i butik men borde bara ha gått in på nätet till Babyshop t.ex.

Ibland kan det vara svårt att veta exakt vilken som är rätt produkt för mig och där kan ofta bra butiker som Scandinavian Photo vara otroligt hjälpsamma. På nätet kan man alltid vända sig till kundtjänst på telefon för snabba svar eller använda sig av sajter så som Dealo, PriceRunner, Prisjakt, TestFreaks mfl. för att hitta rätt.

För mig är de således sluthandlat (förutom kläder och mat) när det gäller fysiska butiker som inte har e-handel framöver. E-handlarna har överlag bättre service, bättre utbud, snabbare leveranser och kortare sträcka för mig att bära paket.

Så frågan är, när byter du bort de föråldrade offline butikerna mot online butiker?

Ps. Ta detta för vad det är dvs reflektioner från en person och inte någon storskalig undersökning med exakta frågeformulär som repeteras vid varje butik.

 

 

Gratis SEO

Uppdatering: Nu är alla platserna slut och de flesta sessioner genomförda. Vi har haft väldigt roligt att träffa många av er därute och i en ideal värld skulle vi kunna göra det här en dag i veckan minst.

Det pågår just nu en något infekterad debatt i SEO Sverige mellan Search Integration och lite andra personer/företag. Det är både trist och intressant på samma gång men jag tänkte hålla mig utanför debatten i stort. Det finns dock en poäng i debatten som jag tänkte ta fasta på och som jag skrivit om på Disruptive.nu tidigare, den ibland bristande kunskapen hos köpare av seo och online marketing tjänster.

Jag och SearchMe jobbar som internkonsultbyrå åt ett gäng e-handlare med gemensam nämnare att de har eEquity som investerare. Vi har med andra ord inga ambitioner på att bli en sökbyrå som är ute på marknaden och konkurrerar med övriga bolag.

Det vi skulle vilja göra nu är att bjuda 10st företag på 3 timmar rådgivning inom online marketing och konvertering. Ni bestämmer vad ni vill ha hjälp med, vill ni ha en teknisk genomgång av er sajt, genomgång av vad ni kan göra i sociala medier, praktiska tips för att jobba med länkanskaffning som skalar, optimering av kundflöden på sajten, internationell seo etc (ingen Adwords rådgivning dock).

Tre timmar gratis rådgivning

Vi kör alltså 3 timmar, vid 10 tillfällen (ett företag åt gången) för att vi vill hjälpa till och bidra med någonting positivt för dig. Det är inte ett säljmöte och vi ställer inga som helst krav på motprestation från er sida. Vi vill helst träffas IRL för att få en bättre interaktion och vi sitter på Holländargatan 22 i Stockholm.

Vi föredrar om ni är ehandlare men det är inget krav för att få hjälp.

Skicka in ditt case till stefan  searchme.se och berätta lite om ditt företag av vad du främst söker för rådgivning.

Vänligen,

Stefan

PS. Lite kort om mig, jobbat i internetbranschen sedan 1998 och jobbat med sök de senaste sju åren och bland annat jobbat med TestFreaks som jag tog från 0 till 6 miljoner organiska besökare i månaden på 30 marknader. 

Mina blandade tankar om e-handel just nu

Jag lever e-handel 24h om dygnet, trots att jag själv inte driver någon e-handel, det är tack vare att jag driver SearchMe som jag har förmånen att jobba med 8 st spännande e-handelsbolag. På gott och ont är dessa bolag med mig även när jag sover, vet inte hur många gånger jag vaknat upp mitt i natten mitt i en tanke om hur vi skulle kunna förbättra någonting.

SearchMe levererar strategi och utförande inom online marknadsföring (SEO, SEM, SMO, CRO).  I det här inlägget tänkte jag inte prata så mycket om SearchMe utan mer vilka e-handelstankar som snurrar runt i mitt huvud generellt, kan inte lova att vi får någon perfekt struktur på det här inlägget men jag hoppas du får ut någonting av att läsa det ändå :)

Vissa skulle nog kalla det här inlägget en trendspaning, det kanske det är?

Continue reading

Vi söker mer folk – sociala medier, seo, innehåll


Hösten har sprungit iväg med stormsteg och nu är det “vinter”, bolagen jag jobbar med i och med CNCP har haft en fin tillväxt under hösten. Vi har byggt strukturer och anställt bra personer. Snart är det dags att ta nästa steg och bygga ett större bolag med ännu mera smarta, ambitiösa och hungriga människor. Just nu söker jag bland annat “Junior SEO“, “Social Media….”, “Site Manager” samt även ett “oskrivet blad” som vill lära sig allt om SEO. Känner du någon eller om du själv är intresserad är det bara att höra av dig. Framförallt är jag intresserad av att hitta någon som vill jobba med sociala medier och har tidigare gjort det framgångsrikt inom e-handel. Det kommer handla om att jobba med företag så som Guldbrev, Snowandmotion, Stor & Liten.. mm.

 

Facebook vs. Twitter vs. Google Plus

Allitd kul med lite krig mellan de tre, Facebooks nya förändringar med prenumerationer har gjort det enklare för dem att konkurrera med Goolge+. Frågan är bara om vi bara vill ha ett socialt nätverk (Facebook) eller om det kan vara lite skönt att ha ett privat (Facebook) och ett lite mer publikt (Google+)? För de allra flesta är nog svaret att Facebook kommer räcka som enda nätverk, gissar på att det är bara ett litet fåtal människor som vill kunna skilja på inlägg om kattungar och inlägg om jobb relaterade grejer.

Frågan är bara vad Twitter fyller för behov numera?

EDIT: Googles motdrag vart tydligen genast att pusha för Google+ på ett sätt som de aldrig gjort med någon produkt tidigare.

Retargeting your brain

Om man är som jag och jobbar med många olika företag och kommer hem och skall summera dagen och för en stund glömmer bort vilket företag man har jobbat på under dagen är det bra med retargeting. Nu vill jag inte på något sätt säga att jag glömt bort vart jag har befunnit mig hela dagen dock :)

En vecka in och fullt upp!

En vecka in på CNCP och det är redan full värme i kläderna. Har insett att jag har tre olika skrivbord på tre olika adresser och fyra företag till som jag hjälper varje vecka. Mitt basecamp på CNCP ser ni till vänster som pryds Apple asketiskt med en kaffekopp och en underbar Macbook Air 13″. Skulle kunna skriva ett långt inlägg om hur underbar den nya Macbook Airen är men stoppar med att den är flera resor bättre än den andra generationen som jag en gång hade när den kom ut. Den är snabb, tyst, sval och har inga problem att sitta i ett konferensrum en hel dag på bara en laddning.

Det är otroligt varierande och roligt att få förmånen att jobba med så många olika typer av företag. Finns mycket roliga insikter man kan göra på en vecka bland annat de olika företagens storsäljare kan ibland förvåna något. Onepiece är ett varumärke som det säljs mycket av hos Snowandmotion t.ex. varför kan man verkligen undra men det verkar vara både förra året och årets otippade favorit.

Det är alltså inte bara barn som köper dessa Onepiece kläder utan till stor del vuxna också. Party/färgade-linser är fortfarande någonting som är hett hos linsföretaget som jag jobbar med som då mestadels används utan styrka av unga tjejer och killar. Självklart är det ingen superstor produkt men ändå lite förvånande att det finns kvar.

Nu i veckan är det dags för CNCP dagarna då vi skall ha två dagars konferens med alla företagen och prata marknadsföring mm. Så för mig blir att det att slipa klart presentationen under kvällen så jag har någonting vettigt att säga i morgon.

SEO Sommaren

Under sommaren så har ju som bekant Panda rullat ut i version 2.4 som även berörde Sverige till slut och det rörde sig en del, Relevant Traffic har lite data att dela med sig av t.ex. Jag är glad att jag inte behövde börja med att försöka rädda något av CNCP företagen från Pandas elaka grepp dock :)

Utöver det så sägs det att det är många sajt ägare som sen mitten av sommaren har fått lite andra problem med Google som är delvis relaterade till en viss SEO leverantör men också till stor del bara överoptimering. Christian Rudolf har en tänkvärd artikel i ämnet om att det kan bli väldigt tydligt vem som köper SEO av vem när en sådan här grej händer. Det är alltid lätt att skylla ifrån sig på olika leverantörer men om kunderna inte vet vad de köper för någonting bör de ta lite mer ansvar innan köp för att sätta sig in i risker med SEO och ställa en bättre kravspecs.

Bild WMT: