En vecka in och fullt upp!

En vecka in på CNCP och det är redan full värme i kläderna. Har insett att jag har tre olika skrivbord på tre olika adresser och fyra företag till som jag hjälper varje vecka. Mitt basecamp på CNCP ser ni till vänster som pryds Apple asketiskt med en kaffekopp och en underbar Macbook Air 13″. Skulle kunna skriva ett långt inlägg om hur underbar den nya Macbook Airen är men stoppar med att den är flera resor bättre än den andra generationen som jag en gång hade när den kom ut. Den är snabb, tyst, sval och har inga problem att sitta i ett konferensrum en hel dag på bara en laddning.

Det är otroligt varierande och roligt att få förmånen att jobba med så många olika typer av företag. Finns mycket roliga insikter man kan göra på en vecka bland annat de olika företagens storsäljare kan ibland förvåna något. Onepiece är ett varumärke som det säljs mycket av hos Snowandmotion t.ex. varför kan man verkligen undra men det verkar vara både förra året och årets otippade favorit.

Det är alltså inte bara barn som köper dessa Onepiece kläder utan till stor del vuxna också. Party/färgade-linser är fortfarande någonting som är hett hos linsföretaget som jag jobbar med som då mestadels används utan styrka av unga tjejer och killar. Självklart är det ingen superstor produkt men ändå lite förvånande att det finns kvar.

Nu i veckan är det dags för CNCP dagarna då vi skall ha två dagars konferens med alla företagen och prata marknadsföring mm. Så för mig blir att det att slipa klart presentationen under kvällen så jag har någonting vettigt att säga i morgon.

SEO Sommaren

Under sommaren så har ju som bekant Panda rullat ut i version 2.4 som även berörde Sverige till slut och det rörde sig en del, Relevant Traffic har lite data att dela med sig av t.ex. Jag är glad att jag inte behövde börja med att försöka rädda något av CNCP företagen från Pandas elaka grepp dock :)

Utöver det så sägs det att det är många sajt ägare som sen mitten av sommaren har fått lite andra problem med Google som är delvis relaterade till en viss SEO leverantör men också till stor del bara överoptimering. Christian Rudolf har en tänkvärd artikel i ämnet om att det kan bli väldigt tydligt vem som köper SEO av vem när en sådan här grej händer. Det är alltid lätt att skylla ifrån sig på olika leverantörer men om kunderna inte vet vad de köper för någonting bör de ta lite mer ansvar innan köp för att sätta sig in i risker med SEO och ställa en bättre kravspecs.

Bild WMT:

2 thoughts on “En vecka in och fullt upp!

  1. Kommit igång är nog en lätt överdrift men jag mjukstartar lite så får vi se vad som händer. Skulle gärna köra lite how to guider men vet inte riktigt om jag slutligen kommer göra det…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>